Ainako tavoitettavissa?

Käynnistin keskustelun aiheesta LinkedInissä

Kirjoitus julkaistu Kauppalehdessä 30.1.2014

Valmensin pari viikkoa sitten erään yrityksen palvelupäälliköitä ja –ohjaajia, joiden työntekijät vastaavat asiakkaiden kohteista 24/7. Noin puolella oli eri tasoisia jaksamisongelmia, jotka näkyvät yleensä ensimmäiseksi unen laadussa. Nukahtaminen on vaikea ja yöllä herää toistuvasti, kun työasiat pyörivät mielessä.

Kyseisessä yrityksessä on pelisäännöt päivystyksen hoitamiseksi, mutta em. osallistujat ovat ylitunnollisia suorittajia ja varmuuden vuoksi tavoitettavissa ympäri vuorokauden. Toisaalta he ovat myös ajautuneet tähän tilanteeseen, koska asiakkaat ja esimiehet soittavat heille suoraan tai lähettävät kännykkäviestejä.

Jatkuvaan läsnäolotarpeeseen vaikuttaa myös, että ko. henkilöt ovat saaneet esimiehiltään negatiivista palautetta, jos he eivät heti työvuoronsa alussa ole tietoisia yöllisistä tapahtumista, vaikka päivystäjä on hoitanut ne.

Yksi perusongelma näissä tilanteissa on henkilön liian suuri vastuuntunne ja/tai pelko omasta työpaikastaan. Toiset haluavat tuntea itsensä tärkeäksi joka hetki – jopa terveytensä uhalla. Organisaation taholta ongelman synnyttää selkeiden pelisääntöjen puute sekä johto ja esimiehet, jotka eivät noudata niitä eivätkä  kunnioita johdettaviensa vapaa-aikaa ja jaksamista.

Spiegel Online 30.11.2013 mukaan Saksassa esitetään rajoituksia työnantajan oikeudelle lähettää työntekijöille viestejä näiden vapaa-ajalla. ”Työntekijöillä on oikeus sähköpostittomuuteen työajan päätyttyä”, sanoi keskisuurten yritysten etujärjestön puheenjohtaja Mario Ohoven. Aiemmin sähköpostien ja tekstiviestien kieltämistä on esittänyt myös Saksan metalliliiton johtaja Detlef Wetzel: ”Työntekijöiden ei tarvitse olla tavoitettavissa kellon ympäri”.

Reuter 12.9.2009: Teleyritys France Telecomia syytetään työntekijöiden ajamisesta itsemurhiin. Yhtiön työntekijä kuoli eilen hypättyään toimiston ikkunasta. Kyseessä oli kaikkiaan 22. itsemurha viime vuoden alun jälkeen. Ammattiliitot ovat järkyttyneitä itsemurhista ja vaativat suurinta osakkeenomistajaa Ranskan valtiota puuttumaan asiaan. Liittojen mielestä France Telecom vaatii työntekijöiltään liikoja. Rasittavimpana pidetään tehtävien jatkuvaa muuttamista. Älypuhelimet ajavat ihmiset pysyvään stressiin, kun he ovat jatkuvasti sähköpostin ja puhelujen tavoitettavissa. Tämä koskee kaikkia bisnesmaailmassa työskenteleviä ihmisiä asemasta 
riippumatta. Viisitoista vuotta sitten keskivertotyöntekijällä ei ollut kännykkää tai edes pc:tä kotona. Kun olit kotona, et ollut enää töissä.

Aikaisemmin tehokkuutta vedettiin työntekijöiden ”selkänahasta” pakottamalla heidät nopeampaan suoritukseen erilaisilla mittareilla. Nykyään esimiehet ja asiantuntijat tekevät pääasiassa aivotyötä; ovat samassa tilanteessa kuin työntekijät ennen. Tehokkuutta vedetään ”otsanahasta”. Tilapäisesti asia on ok, koska se mm. lisää osaamista ja aivokapasiteetti kasvaa. Lisäksi työelämässä tarvitaan joustavuutta puolin ja toisin.

Mutta pitkällä tähtäimellä jatkuva läsnäolo on uhkaa sekä organisaatiolle että sen henkilöstölle. Ihminen ei ole ikiliikkuja. Parhaimman tuloksen määrällisesti ja laadullisesti tekee yksilö, joka osaa ja myös voi latautua aina välillä. Joka viettää vapaa-aikansa hyvällä omalla tunnolla, pitää huolta kunnostaan, rakentaa ihmissuhteitaan ja nukkuu yönsä hyvin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *