Kuria kouluihin

Rehtori julisti kouluun armeijakurin – arvosanat lähtivät hurjaan nousuun

Kommenttini Facebookissa

Mielenkiintoinen esimerkki ja varsinkin miten se on vaikuttanut oppimistuloksiin. Ammattisotilas on kokenut mielen ja sydämen tasolla, mikä merkitys on järjestyksellä ja kurilla. Siksi hän osaa viestiä sen oikealla tavalla ja uskottavasti – voimakkaalla, mutta ystävällisellä tahdolla.

Kun humanisti opettaja pyrkii samaan ilman kokemuksia, voi se helposti lipsahtaa pinnallisen määräämisen ja vääränlaisen vallankäytön puolelle. Uskottavuus puuttuu. Haaste saada samoja tuloksia aikaan on silloin paljon paljon suurempi. Kyse on opettajan hengen voimasta ja tahdosta, jota ei voi opiskella kirjoista ja yliopistossa. Ne on koettava. Pitäisikö opettajien koulutukseen lisätä vaativa survival jakso?

 

Marjatta Jabe Ruotsisa on todella kuri höllentynyt kouluissa. Kun tuttavamme, joka on rehtori kävi Suomessa tutustumassa, hän totesi negatiivisesti, että meillä kouluissa on autoritääristä. Itse olen sitä mieltä, että opettaja on johtaja ja selkeät säännöt tarvitaan. Se on yksi oleellinen Suomen koulun menestymisen syy.

KMS. Autoritäärisyys ei kuitenkaan tarkoita vain määräämistä ja pakottamista (tarvitaan joskus). Autoritäärisyys oikein toteutettuna on selkeän tahdon ilmaiseminen ja pelisäännöistä kertominen siten, että se ymmärretään, hyväksytään ja halutaan toteuttaa. Oppilaat eivät ole alamaisia, joiden on vain toteltava. Oppilaat ovat kumppaneita, joiden kanssa pidetään yhdessä huolta, että pelisääntöjä noudatetaan. Kysymys ei ole vain mitä kerrotaan, vaan myös miten se kerrotaan.

Blogikirjoitukset

Kommentoi tätä artikkelia

(required)

(required)