LinkedInissä keskustellaan valinnoista, valintakonsulttien osaamisesta ja kriteereistä. Moni kannanotto pohtii kumpi on tärkeämpi: muodollinen koulutus vai kokemus ja todellinen osaaminen.
Molemmat ovat luonnollisesti tärkeitä ja siihen vaikuttaa tehtävän sisältö. Pyrin itse aina hahmottamaan ”asiat” -puolen (1-5) ja ”ihmiset” -puolen (6-11) tarpeet ja osaaminen. Esimerkkinä on yritys, jonne etsittiin kokenutta asiantuntijaa ja kriteerit määriteltiin seuraavasti:
1 oman erikoisalan osaamista (koulutusta ja kokemusta)
2 liiketalouden perustietoa
3 riittävää kielitaitoa ja kokemuksia kansainvälisyydestä
4 taitoa löytää tietoa
5 kirjallista ilmaisutaitoa
6 yhteistyö- ja verkottumiskykyä
7 esiintymistaitoa ja –rohkeutta
8 päätöksenteko- ja ongelmanratkaisukykyä
9 kykyä vaikuttaa (myydä asiantuntemustaan)
10 visiointikykyä (erikoisalan kehittymisen seurantaa ja ennakointia)
11 paineen ja epävarmuuden sietokykyä
Kyse on aina kokonaisuudesta eli varsinaisesta ammattitaidosta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista / kyvyistä. Oleellisinta on muistaa, että haetaan ihmistä, joka onnistuu tehtävässään eli tekee tulosta… ja samalla nauttii työstään siten, että työ, ympäristö ja ihminen kehittyvät.